Додому ІНФОРМАЦІЯ Звернення до депутатів Верховної Ради України

Звернення до депутатів Верховної Ради України

693
ПОДІЛИТИСЬ

БЕРДИЧІВСЬКА МІСЬКА РАДА
ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
(друга сесія сьомого скликання)
РІШЕННЯ
від 30.12.2015 р. №19
м. Бердичів

Про звернення до Верховної
Ради України

Відповідно до статті 25 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, міська рада

ВИРІШИЛА:

  1. Схвалити текст звернення депутатів Бердичівської міської ради та направити його до Верховної Ради України (додається).
  2. Опублікувати текст звернення в газеті “Земля Бердичівська” та розмістити на офіційному сайті міста.
  3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну профільну комісію.

Міський голова В.К. Мазур

 

Додаток
до рішення міської ради
від 30.12.2015 №19

Звернення до депутатів Верховної Ради України

24-25 грудня 2015 року Верховна Рада України ухвалила законопроекти “Про Державний бюджет України на 2016 рік” (№3000), “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України” (№3629), “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики)” (№3628), “Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні” (№3630). Однак, станом на 30 грудня 2015 року офіційні тексти цих актів не опубліковані, а самі проекти не набули сили закону.

Попередньо публічно озвучені проекти вказаних законів викликають у нас серйозну стурбованість та ставлять під загрозу розвиток міста Бердичева, а також виконання місцевими органами самоврядування програм і функцій щодо підтримки та функціонування соціальної та гуманітарної сфери. Ці проекти законів нівелюють досягнення у процесах децентралізації, порушуючи основні принципи субсидіарності, створюють умови для зростання тіньового сектору економіки (в першу чергу за рахунок малого бізнесу), мають ряд інших істотних недоліків, а тому потребують ретельного доопрацювання.

Так, законопроектом №3629 передбачається централізація та зменшення податкових надходжень бюджетів базового рівня шляхом перерозподілу зарахування єдиного податку: 25% до Державного бюджету; 30% до обласних бюджетів; 45% до бюджетів міст, селищ, сіл та об’єднаних територіальних громад, а законопроектом №3630 передбачається реформування спрощеної системи оподаткування. Таким чином, обсяг єдиного податку, який зараховуватиметься до міського бюджету, суттєво впаде, а дохідна частина бюджету м. Бердичева у 2016 році в такому випадку втратить, орієнтовно, 6 млн. гривень надходжень. Відповідно до чинного Податкового кодексу, а також законопроекту №3630 цей податок віднесено до категорії місцевих. Отже, визначення його джерелом надходжень Державного бюджету грубо порушує Європейську хартію місцевого самоврядування, ратифіковану Україною.

Законопроектом №3629 закріплюються норма щодо самостійного фінансування за рахунок місцевих бюджетів компенсаційних виплат за пільговий проїзд, пільг з послуг зв’язку та інших пільг передбачених законодавством. Раніше ці пільги фінансувались за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам. Додаткове навантаження на бюджет м. Бердичева у 2016 році в такому випадку складе, орієнтовно, 7,5 млн. гривень для забезпечення видатків у повному обсязі.

Законопроектом №3628 передбачено перекладення на органи місцевого самоврядування обов’язку держави фінансувати низку соціальних пільг визначених законами “Про охорону дитинства”, “Про дошкільну освіту”, “Про загальну середню освіту”, “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, “Про державну допомогу сім’ям з дітьми”, “Про жертви нацистських переслідувань”, “Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні”,”Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”, “Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист”, “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, “Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні”, “Про культуру”, “Про бібліотеки і бібліотечну справу”, “Про музеї та музейну справу”, “Про театри і театральну справу”.

Вищенаведені пропозиції порушують ч. 3 ст. 143 Конституції України, якою передбачено обов’язок держави компенсацію таких рішень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків. Такими чином, держава не монетизує пільги і не скасовує їх, а просто перекладає їх фінансування на місцеві бюджети без надання необхідних коштів.

Досі незрозумілим є порядок децентралізації видатків місцевих бюджетів в сфері охорони здоров’я в рамках реформи у медичній галузі, розпочатої за часів Якуновича. Замість чинного чіткого переліку закладів, які фінансуються за рахунок субвенції з бюджетів базового рівня, надаються повноваження Уряду своїм порядком визначати такий перелік закладів лише по первинній медичній допомозі. Водночас, очевидними є те, що обсяг медичної субвенції, передбачений у проекті Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік”, є недостатнім для забезпечення нормального функціонування медичних закладів міста Бердичева – недофінансування складає близько 15 млн. грн.

Реалізація зазначеної норми призведе до погіршення якості та доступності надання медичних послуг мешканцям міст, селищ, сіл. Загалом, такі пропозиції дискредитують реформу з децентралізації, задекларовану Президентом та Урядом.

Законопроектом №3000 передбачається передача до бюджетів міст обласного значення видатків на підготовку фахівців та робітничих кадрів у професійно-технічних закладах державної форми власності. Передача таких видатків здійснюється без надання відповідних ресурсів на їх фінансування. Додаткове навантаження на міський бюджет складе близько 20 млн.грн. Запропоновані зміни суперечать ч. 3 ст. 142 Конституції України: “витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою”. Такі законодавчі пропозиції руйнують базові засади реформи місцевого самоврядування, адже порушується принцип субсидіарності. Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (розпорядження КМУ №333-р від 01.04.2014) передбачено розподіл видатків по рівням – надання і фінансування профтехосвіти віднесено до обласного рівня, оскільки ПТУ як спеціалізовані навчальні заклади надають послуги жителям всієї області або країни. Згідно даної новації на фінансування міського бюджету попередньо переходять такі навчальні заклади:

  • ПТУ №12 м.Бердичева;
  • ПТУ №4 м.Бердичева;
  • Бердичівський професійний будівельний ліцей.

Водночас, відсутність офіційних текстів прийнятих змін як законів не дає можливості органам місцевого самоврядування навіть визначити порядок фінансування названих навчальних закладів.

Законопроектом №3000 не передбачена субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах. Внаслідок цього підприємства, які надають житлово-комунальні послуги, не лише опиняться у скрутній фінансовій ситуації, а змушені будуть і надалі підвищувати тарифи на свої послуги, що може викликати соціальне збурення мешканців міста Бердичева. Крім того, держава досі не виконала взятих на себе зобов’язань у цьому напрямку, передбачених у 2015 році. Зокрема, на даний час не відшкодовано різниці в тарифах МКП “Бердичівводоканал” за 2015 рік на понад 1 млн.грн.

Комплексний аналіз вказаних законодавчих ініціатив засвідчив, що ними Верховна Рада України та Уряд України фактично нівелювали усі здобутки фінансової децентралізації 2015 року, яка стала одним із успіхів України та одержала підтримку не тільки представників світової спільноти, а й, що навіть більш важливо, зробила очевидною можливість змін на краще для жителів українських громад, в яких почалось відновлення міської інфраструктури, чого не було вже багато років.

Передача місцевому самоврядуванню додаткових державних повноважень у сфері освіти, соціального захисту та охорони здоров’я без необхідного на їх виконання фінансового ресурсу порушила один із основних принципів Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Україною. Окрім цього, передбачено суттєве погіршення умов ведення малого та середнього бізнесу, що є донором місцевих бюджетів, реальною можливістю для розвитку громад та джерелом доходу багатьох українських родин.

Зважаючи на це, Бердичівська міська рада звертається до Верховної Ради України з вимогою врахувати позицію органів місцевого самоврядування стосовно вказаних вище питань і, зібравшись на позачергове засідання парламенту, прийняти рішення про удосконалення податкових та бюджетних норм у частині перекладення на органи місцевого самоврядування додаткових обов’язків, надавши органам місцевого самоврядування відповідні фінансові ресурси.

Міський голова В.К. Мазур