Додому НОВИНИ Влада і громада Як керувати будинком

Як керувати будинком

412
ПОДІЛИТИСЬ

З 1 липня 2015 року вступив в силу Закон України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, який істотно змінює стару систему управління багатоквартирними будинками. Цей Закон розпочинає реформу самої важливої для людей “житлової сфери”, визначає варіанти управління житловими будинками, основний з яких – створення об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ).

 В нашому місті в 97-ми багатоквартирних будинках, де розташовано 5400 квартир, створені об’єднання співвласників, мешканці яких самостійно керують своїми будинками. Як це в них виходить ми попросили розповісти голову двох ОСББ: “Будівельник” (вул. Героїв України, 17-а); “Вимпел-2” (вул. Європейська, 15) Лотоцьку Юлію Володимирівну.

  • З чого починається робота зі створення у будинку ОСББ?

З бажання самих мешканців змінити умови свого життя. Адже більшу частину свого часу ми проводимо вдома, в колі сім’ї: з дітьми, онуками, близькими. І ми не можемо, просто не маємо права бути байдужими до стану свого будинку, свого під’їзду, двору. Ми ж дбаємо про комфорт у квартирі: ремонтуємо, обставляємо меблями, прикрашаємо різними речами, щоб у такій оселі хотілося жити. Точно таке ставлення повинно бути і до спільного дому. Різниця в тому, що порядок у квартирі ми наводимо за власні кошти, а утримання і ремонт у будинку проводиться за спільні кошти усіх мешканців.

На сьогодні всі мешканці є власниками своїх квартир, тобто співвласниками будинку. Законодавство дозволяє власникам квартир самим вирішувати хто і за які кошти буде господарювати у вашому домі. Для цього потрібно ініціативним мешканцям будинку (не менше 3 чол.) організувати, почепити оголошення і провести загальні збори, на яких прийняти рішення про створення ОСББ, підібрати назву об’єднання. На загальних зборах обрати членів правління (по одній людині від кожного під’їзду) та голову, які будуть керувати всією поточною діяльністю майбутнього ОСББ. Для контролю над роботою правління і голови на зборах обирається ревізійна комісія (3 або 5 чол.), які один раз на рік перевірять всі банківські документи, оплату мешканців, отриману заробітну плату та інше. Все відбувається під контролем самих мешканців будинку, які будуть бачити і знати куди витрачаються сплачені ними кошти “квартплати”.

  • Людей цікавить чи надаються пільги і субсидії в ОСББ?

Звичайно. На загальних зборах співвласники затверджують розмір тарифу на оплату послуг з утримання будинку, після чого приймається рішення виконкому з цього питання. Дане рішення надається в управління праці та соціального захисту населення, відповідно до якого на рахунок ОСББ щомісяця перераховуються кошти по пільгам і субсидіям мешканців будинку. Механізм відшкодування пільг і субсидій точно такий, як і по іншим комунальним підприємствам (за водопостачання і водовідведення, за центральне опалення, газ, електроосвітлення).

Бухгалтер об’єднання щомісяця готує по кожній квартирі квитанції з оплати послуг, проводить нарахування плати і одразу знімає від нарахованої суми – суми пільг і субсидій згідно списків, які надають працівники відділу субсидій та пільг управління праці. На банківський рахунок ОСББ з державного бюджету перераховуються кошти по пільгам і субсидіям, так як кожне об’єднання є юридичною особою і має власні реквізити (назву, ідентифікаційний код, печатку, розрахунковий рахунок в установі банку). Кожне об’єднання зареєстровано в державному реєстрі, в відділі статистики і в податковій інспекції, як “неприбуткова організація”.

  • Як відбувається передача будинку від ЖЕКу в ОСББ?

Відповідно до акту приймання-передачі, форма якого затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 року №1521. Ця постанова затверджує Порядок і процедуру передачі житлового будинку з балансу підприємства – на баланс створеного ОСББ.

Хочу зазначити, що заборгованість мешканців перед ЖЕКом з оплати послуг – об’єднанню не передається. Датою передачі будинку є дата підписання акта приймання-передачі, після чого правління починає самостійно утримувати та обслуговувати будинок. Для цього правління та голова приймають на роботу бухгалтера, двірника та прибиральницю під’їздів, яким щомісяця сплачується заробітна плата. Розмір зарплати встановлюють загальні збори співвласників або правління.

  • Якщо у будинку виникне аварійна ситуація, хто її буде усувати?

Для ліквідації будь-якої аварійної ситуації у будинку (пориву мереж води чи опалення, затору в каналізаційних мережах та інше) в місті функціонує аварійно-рятувальна служба МКАРС, дзвонити за тел.15-04. В цій службі цілодобово працюють слюсаря, електрики, зварювальники, які терміново протягом доби виїжджають на ліквідацію аварії. ОСББ укладає з цією службою відповідний договір про співпрацю. А для планової роботи з обслуговування та ремонту будинкових мереж води, каналізації, опалення укладається трудовий договір з фахівцями, які виконують необхідні роботи.

  • Хто в ОСББ видає різні довідки та контролює прописку-виписку?

Голова правління відповідає за “паспортний режим” у будинку і отримує від ЖЕКу під час передачі будинку картки форми “А” (поіменні) та форми “Б” (поквартирні), в яких ведеться облік всіх прописаних мешканців, згідно цих карток і видаються необхідні довідки про склад сім’ї. Але довідки на субсидії – видає бухгалтер, так як це пов’язано з коштами.

Велику роль у цій справі відіграє наявність у будинку приміщення, тобто кабінету для ведення прийому громадян. Для цього підходять: “калясочні” у підвалі, недіючі сміттєзбірні камери, сушилки, коридори на міжповерхових площадках. Переобладнати під кабінет можна будь-які нежитлові приміщення. Я в ОСББ “Будівельник” веду прийом мешканців на відгородженій площадці у першому під’їзді між 1-им та 2-им поверхами. А в ОСББ “Вимпел-2” влаштувала кабінет в недіючій сміттєзбірній камері, виконала ремонт, на дверях почепила графік прийому і веду прийом.

  • За якими законами живе і діє ОСББ?

Створення об’єднання відбувається за новим Законом України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, який набув чинності з 01.07.2015 року. Цей закон дозволяє провести збори, прийняти рішення, а потім провести письмове опитування всіх тих власників квартир, які з певних причин не були на зборах. Думка кожного співвласника будинку відображається у протоколі, де ставиться особистий підпис “за” чи “проти” створення об’єднання. Рішення вважається прийнятим, якщо “за” проголосувало 75% власників, загальна площа квартир яких становить 75% по відношенню до всієї загальної площі будинку. Протокол загальних зборів оформляється за формою, затвердженою наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 25.08.2015 № 203, який набрав чинності з 02.10.2015.

Функціонує і живе ОСББ за Законом України від 29.11.2001 №2866-Ш “Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку” та Статуту, який приймається відповідно до Типового Статуту, форма якого теж затверджена наказом цього ж міністерства від 23.09.2015 №238.

Ось така невелика законодавча база, ознайомитись з нею через Інтернет може кожний бажаючий.

Інтерв’ю провела
журналіст Дроботюк Т.А.