Додому НОВИНИ Влада і громада Інтерв’ю з секретарем міської ради Василем Івановичем Толочко

Інтерв’ю з секретарем міської ради Василем Івановичем Толочко

925
ПОДІЛИТИСЬ

tolochkoНапередодні проведення місцевих виборів, які відбудуться 25 жовтня 2015 року наш кореспондент зустрівся з секретарем міської ради Василем Івановичем Толочко та задав декілька запитань, що цікавлять наших читачів.

– Шановний Василю Івановичу! Вибори, що відбудуться в неділю 25.10.2015 року відбудуться за дещо новими правилами.

Це дійсно так. Вибори 25.10.2015 року відбудуться за новими правилами та новими принциповими підходами. Найголовніша відмінність виборів депутатів місцевих рад це те, що вибори до районних, міських і обласних рад відбудуться за пропорційною партійною системою з відкритими списками.

Ми на засіданні Асоціації міст України, а я є членом Асоціації секретарів міських рад України, пропонували, щоб в селах, селищах і таких містах як наше(до 100000 населення) вибори відбувалися за мажоритарною системою, але законодавець лише частково врахував наші побажання – залишена мажоритарна система, за якої кандидат має право на само висування і діє принцип “відносної більшості” лише в селах і селища. В таких містах як наше вибори відбудуться за пропорційною системою з відкритими списками. Як казав 1-й Президент України Л.М. Кравчук “Маємо те, що маємо”.

– І що ж ми маємо в Законі України “Про місцеві вибори” саме в частині виборів депутатського корпусу міської ради і в чому суть “відкритих списків”?

Щодо виборів депутатів міської ради, як і депутатів районних та обласних рад, є ряд нових принципових змін в Законі України “Про місцеві вибори”.

Перш за все – це пропорційна система з голосуванням за відкритими партійними списками. 1-й етап – ТВК створює в місті таку кількість округів, які відповідають кількості депутатів майбутньої міської ради. В місті Бердичеві їх буде 36, тому що кількість депутатів в таких містах як наше, зменшено законодавством з 50 до 36.

2-й етап – міські партійні організації делегують в кожен округ своїх кандидатів. Право самовисування за даної системи відсутнє. Хочу зазначити, що на засіданні Асоціації міст України ми пропонували залишити самовисування.

3-й етап – передвиборча агітація, яку здійснюють як партії, так і окремі депутати. Як вона здійснюється ви бачите.

4-й етап – голосування, під час якого жителі міста мають звернути увагу на те, що вони отримають 3 бюлетені для голосування:
– по виборах міського голови;
– по виборах депутата міської ради,
– по виборах депутата обласної ради.

В селах та селищах крім аналогічних виборів будуть обиратися і депутати районної ради, тож бюлетенів буде не 3, а 4.

На що необхідно звернути увагу: в бюлетені прізвища кандидатів на посаду міського голови будуть розташовані в алфавітному порядку, а в бюлетенях по виборах депутатів міської та обласної ради назви партій, які висували кандидатів, і самі кандидати будуть розташовані в тому порядку, який склався після жеребкування в міській ТВК. В цьому бюлетені буде інформація про партію, яка висунула кандидата, прізвище керівника місцевої партійної організації та прізвище кандидата у відповідному окрузі. Позначка (лише одна!) ставиться у відповідному квадратику. Віддавши голос за кандидата, Ви таким чином віддаєте голос за місцеву партійну організацію. Аналогічно здійснюється голосування за кандидата до обласної ради.

5-й етап – підрахунок голосів, який цікавий для всіх учасників виборчого процесу.

– І що ж цікавого в підрахунку голосів, крім цікавості хто виграє в окрузі чи на посаду міського голови?

По виборах міського голови підрахунок в таких містах як наше буде здійснюватися за принципом відносної більшості і в один тур. Обраним буде вважатися той кандидат, який набрав найбільше голосів.

Складнішим буде підрахунок голосів і визначення хто з кандидатів стане депутатом районної, міської, обласної ради.

Перш за все, право на розподіл депутатських мандатів матимуть ті партії, які подолають п’ятивідсотковий бар’єр, тобто наберуть не менше 5% голосів виборців. І по-друге, автоматично стає депутатом лише 1-й кандидат у списку, а інші кандидати будуть розташовані в рейтинговому списку залежно від того, скільки відсотків той чи інший кандидат набрав у виборчому окрузі. Для партійних організацій важлива кількість голосів, а для кандидата – відсоток голосів, відданих за нього. Далі будуть визначені виборчі квоти, відповідно до яких кожна партія отримає певну кількість депутатських мандатів. Взагалі, дана процедура досить складна і її реалізація залежить виключно від дільничних та територіальних виборчих комісій, тому не будемо більш детально зупинятися на цьому.

– Які аргументи Асоціації міст України були на користь того, щоб залишити мажоритарну систему?

Перш за все, ми вважаємо, що обмежуються права люди в тому, що вона не може скористатися в повній мірі своїм пасивним виборчим правом – тобто самовисунутися без партії і стати кандидатом.

По-друге, може статися така ситуація, що округ залишиться без свого депутата.

– Як це може статися, адже в кожному окрузі є кандидат в депутати і не один?

Ситуацій може бути декілька:
а) кандидат виграв на окрузі, але партія не подолала 5% бар’єр і не отримала право на розподіл депутатських мандатів;

б) може виграти і округ, і партія подолає 5% бар’єр, але відсоток підтримки може бути низьким порівняно з іншими кандидатами з цієї ж партії, які виграли вибори в суміжних округах, а партія отримала право лише на певну кількість мандатів.

– А який вихід, адже виборці, ідучи на вибори, покладають певні надії на “свого” кандидата?

Є два варіанти:
1) Виборці мають визначитися із кандидатом в депутати, якого знають і якому довіряють. І чим вищим буде рівень підтримки даного кандидата, тим більша вірогідність, що саме цей кандидат стане їх депутатом.

Звичайно, хотілося б, щоб усі виборці проявили свою активну громадянську позицію – прийшли на виборчі дільниці і проголосували за своїм власним вибором.

До мене, як до секретаря міської ради, часто звертаються мешканці з одним питанням: “Хто в мене депутат на моїй вулиці?”. Звичайно, таку інформацію ми надаємо, але практично жоден із тих виборців, хто звертався не міг відповісти де і на якій дільниці він голосував.

Тож приходьте 25 жовтня і проголосуйте за того, кого ви знаєте, довіряєте і до кого зможете потім звернутися. Неправильно думати, що Ваш голос нічого не змінить, хоча законодавством і визначено, що ті, хто не прийшов на дільницю вважаються такими, що підтримали волевиявлення тих, хто прийшов.

2) Другий варіант – це коли новосформована міська рада формально закріплює депутатів за округами, але такий розподіл умовний, адже за округом може бути закріплений депутат, який не був кандидатом по даному округу.

– Василю Івановичу, які у Вас є побажання до виборчого законодавства?

Думаю, що це не лише моє побажання, а і всіх учасників виборчого процесу як кандидатів, так і членів виборчих комісій. Як в місцевих, так і в загальнодержавних виборах мають бути визначені єдині правила гри у виборчій системі та виборчому процесі.

Має бути прийнятий на вищому законодавчому рівні Виборчий кодекс, який не може змінюватися кожні два-три роки в залежності від того, яка політична сила є домінуючою в державі. Виборчі системи і виборчий процес має бути незмінним, як і принципи виборчого права, які говорять, що вибори є загальні, рівні, прямі і таємні.
На жаль, як показує життя Закон України “Про місцеві вибори” має ряд прогалин і нові майбутні вибори будуть проводитися знову за новим законодавством.

Тому нам залишається надіятися, що все таки Виборчий кодекс буде прийнято, і саме цей Кодекс визначить єдині правила виборів і забезпечить певну стабільність у виборчому процесі.

– Які у Вас будуть бажання і побажання в переддень місцевих виборів 25 жовтня 2015 року?

В контексті виборів, які відбудуться в неділю, у мене є бажання, щоб вибори пройшли чесно і прозоро. Щоб в результаті виборів були обрані ефективні органи місцевого самоврядування, які будуть працювати на благо бердичівлян та подальший розвиток міста Бердичева.

Побажання теж є і воно адресоване кожній бердичівській родині: миру, добра, достатку, оптимізму, впевненості в завтрашньому дні, віри в те, що все буде добре в нашій великій українській родині – в нашій демократичній державі – Україні.