Додому ІНФОРМАЦІЯ Легальна заробітна плата — гарантія соціального захисту громадян

Легальна заробітна плата — гарантія соціального захисту громадян

565
ПОДІЛИТИСЬ

На сьогодні питання “легалізації” трудових відносин громадян і їх заробітної плати є найбільш актуальними. Адже не секрет, що для значної кількості громадян їх відносини із роботодавцями не відповідають нормам чинного законодавства про працю.

Однією з найболючіших проблем нашого сьогодення є виплата заробітної плати “у конвертах”. Адже значна частина найманих працівників свідомо погоджуються на пропозицію роботодавців отримувати свою заробітну плату як “офіційну” (майже завжди мінімальну) та неофіційну, яка значно вище мінімальної.

А іноді трапляється і так, що працівники навіть і не знають про те, що їхня зарплата значно відрізняється від тієї, яка записана у відомості та зазначена у поданій звітності до персоніфікованого обліку в органах Пенсійного фонду. Тому питання виплати офіційної зарплати на сьогодні дуже актуальне.

В результаті, погодившись на отримання зарплати в “конвертах”, багато працівників не задумуються, що насамперед вони свідомо обкрадають самі себе.

На перший погляд, здається, що ж тут поганого, вигідно як для роботодавця так і для робітника. Адже перший – не сплачує податки та внески, а другий – отримує достатню суму  заробітку.

Однак, насправді ця вигода зовсім примарна. Працівник, який отримує зарплатню неофіційно, повністю беззахисний перед роботодавцем.

Маючи дуже сумнівний виграш сьогодні, можна надбати однозначний програш у майбутньому. Звернувшись, при необхідності, з питань захисту своїх прав, до будь якої інстанції, у такого працівника не буде жодних доказів для підтвердження дійсного розміру своєї заробітної плати.

Отримуючи свою заробітну плату у “конверті”, такий працівник вчиняє також серйозне  правопорушення – фактично він особисто та його працедавець ухиляються від оподаткування.

Окрім того, мають місце негативні наслідки цього явища і для самого працівника, який позбавляє себе гідної пенсії та інших соціальних виплат у майбутньому. Адже, відповідно до чинного законодавства, лише за умови сплати працедавцем внесків, йому буде зараховано відповідний страховий стаж.

Зарахування страхового стажу буде здійснюватись пропорційно сплаченим страховим внескам. Бувають ситуації, коли людям за рік роботи зараховується менше одного місяця страхового стажу. А низька заробітна плата дає низький коефіцієнт заробітку, який враховується при обчисленні пенсії.

Отже, не оформлені належним чином трудові відносини між працівником і роботодавцем призведуть до того, що такий працівник залишиться без права на отримання соціальних пільг та виплат, гарантованих державою.

А найдієвішим методом у боротьбі із зарплатою “у конвертах”, насамперед може бути прагнення самих найманих працівників змусити  роботодавців чесно платити заробітну  плату, із дотриманням вимог чинного законодавства, а про факти виплати її “у конвертах”  негайно повідомляти органи праці та соціального захисту населення, прокуратуру, профспілки та інші органи виконавчої влади.

Наведемо декілька прикладів, як вищезазначені факти відображаються на пенсійному забезпеченні громадян.

Приклад 1:
Гр. П., 01.01.1989р.н., в 2011 році працевлаштувався на роботу без офіційного оформлення трудових відносин. Протягом 2 років роботи заробітна плата виплачувалась “у конверті”.

Гр. П. в 2013 році встановили 3 групу інвалідності загального захворювання.
Відповідно ст. 32 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” особи, визнані інвалідами 3 групи мають право на пенсію по інвалідності за наявності страхового  стажу на час настання інвалідності або на день звернення за пенсією, зокрема у віці від 24 років до досягнення особою 26 років включно – 2 роки страхового стажу.

Відповідно ст. 24 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” страховий стаж – період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Отже права на пенсію гр. П. не має, оскільки роботодавець не сплачував  внески до Пенсійного фонду України.

Приклад 2:
Гр. А., 17.10.1954 р.н., призначено пенсію відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” за віком, як ліквідатору наслідків аварії на ЧАЕС 2 категорії із зниженням пенсійного віку на 9 років з 18.10.2005 року. Розмір пенсії  станом на 01.01.2013 становить 1172,46 грн. Гр. А. з 01.12.2005 по 31.12.2009  не працював.

Гр. А. працевлаштувався на роботу (трудові відносини оформлені офіційно) з 01.01.2010. Протягом 2010-2013 заробітна плата виплачувалась в мінімальному розмірі, а іншу частину в сумі 8000 грн. гр. А. отримував “в конверті”.

Відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала  працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі.

Відповідно ст. 24 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” страховий стаж – період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому  державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Отже, страховий стаж після призначення пенсії гр. А. не менш як 24 місяців, тому виникає право на проведення перерахунку пенсії.

При умові проведення перерахунку пенсії з урахуванням лише мінімальної заробітної плати розмір пенсії буде становити 1186,60 грн.

А у разі, якщо б роботодавець офіційно виплачував заробітну плату 8000 грн. з якої проводив сплату внесків, розмір пенсії гр. А. становив би 1571,10 грн.

Адміністрація Бердичівського об’єднаного управління
Пенсійного фонду України в Житомирській області